آموزش طراحی لباس در دنیای مد

نوشته شده در7 سال ها پیش با
پسندیدم 0

در دنیای مد و فشن ، طرح های جدید در قالب دست کشیده هایی قبل از هرگونه برش و دوخت ارائه می شوند. نکته مهم در این قسمت این است که نباید به دنبال رسم یک تصویر ایده آل باشیم

 

در این مقاله برای شروع کار طراحی مد و فشن ، برای شما 2 قسمت تهیه شده است.

1- آموزش ویدیویی با زبان انگلیسی (اما قابل مفهوم) 2- آموزش با عکس همراه با توضیحات فارسی

 

1- قسمت اول

در قسمت اول آموزش دو فیلم در مورد طراحی اندام و طراحی لباس روی اندام می بینیم.


فیلم آموزشی اول ، چگونگی طراحی اندام یک انسان برای افراد تازه کار و مبتدی


فیلم آموزشی دوم ، توضیحات مرحله به مرحله و کامل برای طراحی یک نمونه لباس ساده روی اندام یک انسان



2- قسمت دوم

در قسمت دوم آموزش ، ما همین مراحل را در قالب عکس و توضیحات فارسی برای شما عزیزان گردآوری کرده ایم تا مانعی در آموزش برای عزیزانی که در قسمت اول دچار مشکل شده اند نباشد.

این قسمت شامل 3 بخش مختلف از شروع کار ، طراحی اندام و طراحی لباس با جزییات می باشد.


تجهیزات اولیه را تهیه کنید. 

یک مداد سخت رنگ سربی برای سایه زدن تهیه کنید ( مداد مدل H ) ، استفاده از این مداد برای این است که به راحتی بتوان پاک شود. از دیگر مزایا این مداد این است که طرح شما را برجسته می کند و در هنگام رنگ کردن طرح به شما کمک خواهد کرد. یک پاک کن جنس خوب و همچنین کاغذ ضخیم از دیگر تجهیزات مورد نیاز هستند برای یک طراحی حرفه ایی.

  • در صورتی که این مدل از مداد در دسترس نبود می توانید از مداد شماره 2 برای کشیدن طرح استفاده نمایید. بخاطر داشته باشید که این مداد برای کشیدن طرح سبک و اولیه می باشد و از فشار دادن سخت بر روی کاغذ اجتناب کنید.
  • خودکار از  آنجایی که قابل پاک شدن نیست به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود.
  • شما همچنین نیاز به استفاده از مداد رنگی برای نشان دادن طرح های روی پارچه لباس خود خواهید بود.

 

یک ژست برای مدل خود در نظر بگیرید

مدل در طرح شما انگاره نامیده می شود. باید ژستی برای آن در نظر بگیرید که جزییات را بتوانید در آن نمایش دهید. شما می توانید راه رفتن، نشستن، و مدل خم شده و یا هر حالتی را نشان دهید. به عنوان یک مبتدی بهتر است از مدل ایستاده برای شروع کار استفاده نمایید که یک ژست شایع در این کار است. این مدل ژست آسان ترین روش به منظور جلب نظر شما و نشان دادن تمام جزییات است.

  • از آنجایی که می خواهید مدل شما حرفه و جذاب شود، این مهم است که انگاره شما درست متناسب و به خوبی کشیده شود.
  • بسیاری از طراحان مد با تمرین و کشیدن صد ها ژست مختلف قدرت خود را در نشان داد بهترین ژست بالا می برند. که به افراد مبتدی توصیه می شود به تمرین این کار بپردازند.

 

روش های جایگزین برای ایجاد یک انگاره را در نظر بگیرید

بهتر است که بتوانید ژست خود را بکشید. زیرا به شما اجازه می دهد که جزییات را به نحو احسند  بسته به نیاز طراحی لباس نشان دهید، با این حال در صورتی که می خواهید مستقیم به طراحی لباس بپردازید چند راه کوتاه تر وجود دارد : 

  • دانلود انگاره، در صورتی که می خواهید طیف وسیعی از ژست ها را داشته باشید می توانید آن را از سایت های مختلف دانلود کنید، برای مثال یک انگاره از یک کودک، مرد و یک خانم ریز نقش.
  • کشیدن اندام با کپی کردن یک مدل در آگهی های مجلات مد و یا کپی کردن تصویر با قرار داد کاغذ و کشید خطوط بدن و ژست مدل آگهی.

رسم خط افقی (ستون بدن)

این اولین خط از طرح است، و نشان دهنده مرکز ثقل مدل است. از سر شروع کنید و تا نوک انگشتان پا پیش روید. حال یک بیضی به عنوان سر مدل رسم کنید. این اساس انگاره شما می باشد. این خط اصلی ستون فقرات و اسکلت مدل شما خواهد بود.

  • خط تعادل باید یک خط عمودی صاف باشد. حتی در صورتی که می خواهید حالت خاصی به ژست مدل بدهید برای مثال باسن مدل کمی به چپ و راست منعطف شود باید این خط تعادل به درستی رسم شود
  • توجه داشته باشید در حالی که در حال طراحی لباس می باشید، یک مدل خاص مورد نیاز نیست، زیرا لباس است که باید در طرح نهایی نشان داده شود و این فقط ابتدای کار است و نگران ویژگی هایی مانند صورت و غیره نباشید.

کشیدن لگن مدل

یک مربع درست در وسط خط تعادل خود رسم کنید. اندازه مربع بستگی به سایز مدل دارد. برای یک مدل لاغر می بایست از مربع کوجک تر استفاده نمایید.

  • در صورتی که باسن مدل شما به چپ و یا راست متمایل شده است، می بایست مربع به چپ و راست تمایل داشته باشد. 





بیشتر بخوانید: چگونه بدون کلاس آموزشی طراح مد شویم؟



رسم بالا تنه و شانه ها

کشیدن خطوط نیم تنه به بالا از هر گوش مربع در بخش لگن، دقت شود که نیم تنه از پایین به بالا کشیده شود و قوس کمر و مجدد پهن شدن شانه ها نشان داده شود. همانطور که می دانید عرض شانه های انسان با لگن و یا همان عرض باسن انسان در واقعیت برابر است.

  • هنگامی که رسم تمام شد می بایست نیم تنه مدل شما همانند نیم تنه یک انسان شده باشد، به این منظور می توانید به مدل های آگهی های مجلات مد دقت کنید که ظاهر بدن و اندام آنها چگونه است. دقت کنید که کمر مدل ها در عکس های مد و فشن، کوچک تر از پایین تنه آنها می باشد. اندازه بالا تنه می بایست دو برابر سر کشیده شود.
  • بسیار شایع است که شانه های و یا باسن راست و مستقیم کشیده شود اما برای حرکت دادن به ژست دادن، می توان از خطوط متمایل در طرح اولیه استفاده شود. برای مثال یک سوی خط افقی شانه ها کمی متمایل و به پایین و سوی دیگر کمی بالاتر باشد و به همین میزان لگن باید رسم شود. که در این حالت جذابیت خاصی می توان به مدل داد. 
  • توجه خاصی به خطوط منحنی و قوس ها در قسمت کمر و سینه ها داشته باشید.

طرح سر و گردن

گردن مدل باید یک سوم عرض شانه و نیمی از طول سر باشد. پس از رسم گردن نوبت به سر مدل است که نسبت به سن مدل شما است، هرچه سر بزرگتر مدل جوان تر به نظر می رسد.

  • برای نشان دادن سر، و رسم صورت بهتر است بیضی که ابتدا کشیدید را پاک کنید.
  • برای نشان داد بهتر ژست مدل می توانید سر را به چپ، راست، پایین و بالا متمایل کنید.

پا ها را رسم کنید

پا ها باید طولانی ترین قسمت بدن باشند. طول پاها حدود 4 برابر سر مدل است. پا به دوقسمت ران ( از پایین لکن تا بالای زانو) و نرمه ساق پا (از پایین زانو و تا ابتدای مچ پا) تقسیم می شود. به خاطر داشته باشید طراحان حرفه ای مد و فشن، با اغراق در نشان دادن قد مدل اقدام به کشیدن پاهای بلند نسبت به  بالا تنه مدل می نمایند.

  • بالای هر یک از ران ها تقریبا برابر با اندازه عرض سر است، سپس مخروطی، رو به پایین تا سر زانو ها باید کشیده شود. زمانی به که به زانو رسیدید دقت کنید زانوی هر پا می بایست یک سوم عرض بخش بزرگی از ران باشد.
  • در قسمت نرمه ساق پا، مخروطی رو به پایین به مچ پا باید کشیده شود. دقت شود هر مچ پا می بایست یک چهارم عرض سر باشد.

پایان کار با رسم مچ پا به پایین و بازو ها

قسمت پایینی پا نسبتا باریک است. پاها را همانند یک مثلث کشیده بکشید که به اندازه همان طول سر است. ساختار دست ها همانند پاها می باشد، متشکل از مخروطی به سمت مچ دست و سپس انگشتان دست. به خاطر داشته باشید که اجزای بالا تنه مانند دست ها می توانند لطافت خاصی به انگاره دهد و همانند یک فرد واقعی جلوه کند.

 

مصور کردن طرح اصلی لباس شما

در مورد چیزی که می خواهید خلق کنید و به نمایش بگذارید خوب فکر کنید، و طرح خود را با جزییات کامل بکشید. برای مثال اگر طرح شما لباس شب است، چین ها، قوس ها و صفات آن ها به خوبی ترسیم کنید. بر روی عناصری که طرح شما را منحصر می کند تمرکز کنید. برای مثال اکسسوری و لوازم جانبی که جذابیت کار شما را افزایش می دهد.

 

کشیدن لباس با خطوط پررنگ

از آنجایی که هدف کلی طرح اول مد و فشن نشان دهنده ایده شما است، وقت آن رسیده که با شجاعت خطوط را پررنگ ترسیم کنید. طوری طرح لباس خود را بکشید که در اندامی که در قسمت ها قبل رسم کرده اید بنشیند. چین های اطراف آرنج، کمر، گردن و زانو ها فراموش نشود. به این مهم فکر کنید که لباس از شانه های مدل چگونه آویزان می شود و در طرح خود آن را نمایش دهید.

  • به خاطر داشته باشید پارچه ها در هنگام تن کردن پوشش های مختلفی به خود خواهند گرفت. اگر پارچه نازک و ابریشمی است بر روی تن مدل شما راخت و هنچنین چین دار خواهد ایستاد؛ همچنین اگر پارچه ضخیم مانند جین و یا پشمی باشد، بر روی تن مدل شق و در اصطلاح جعبه ای قرار خواهد گرفت و کمتر دارای حالت و چین خواهد بود.
  • سعی کنید بافت پارچه خود را در ترسیم لباس نشان دهید، حال اگر بافت پارچه: صاف، درشت، سفت و یا نرم باشد باید در طرح مشخص باشد. اضافه نمودن جزییاتی از قبیل دکمه و پولک دوزی طرح شما را واقع بینانه تر نشان خواهد داد.

 رسم چین و چروک ، همچنین پارچه های چین خورده پلیسه ای را یا بگیرید

استفاده از خطوط های متفاوت به شما این اجازه را خواهد داد تا چین ها در تار و پود پارچه شما نمایان شود.

  • چین ها لباس در طرح می توانند با رسم خط های موج دار ایجاد شوند.
  • استفاده از الگو های دایره شکل همچنین به چین دادن طرح کمک می کند

نشان دادن طرح ها و مدل های روی لباس

اگر در طرح شما پارچه از نوع طرح دار و چاپی است، می بایست کلیه جزئیات آن نشان داده شود. برای نشان دادن طرح روی پارچه ها با لباس هایی مانند دامن و یا بلوز کار خود را شروع کنید. برای مثال هر بخش از پارچه لباس را با طرح زدن از گوشه ای شروع کرده و تقسیم بندی برای کار خود داشته باشید، و مرحله به مرحله پیش بروید. تا طرح روی پارچه کامل شود.

  • به چین و پلیسه های پارچه دقت داشته باشید که نسبت به تغییرات آن طرح روی پارچه شما هم تغییر خواهد کرد.
  • وقت زیادی برای کشیدن طرح روی پارچه صرف کنید و مطمئن شوید که تمام قسمت ها به نحو احسند اجرا شده است.

نهایی کردن طرح با سایه ها ، رنگ و جوهر

با استفاده از یک قلم مشکی ضخیم طرح لباس خود را پررنگ کنید، حال می توانید هرگونه خطوط اضافی که با مداد برای کشیدن اجزای بدن استفاده کردید پاک کنید. در نهایت ، با دقت قسمت های مختلف پارچه را با رنگ هایی که مد نظر گرفته اید رنگ کنید.

  • می توانید از با ترکیب رنگ ها و سایه ها روی مدل خود با کمی خلاقیت نقشی زیبا ایجاد کنید.
  • فضایی واقعی را ذهن خود تصور کنید که یک مدل واقعی با لباسی که شما طراحی کردید در حال حرکت است و نور محیط و اطراف چه سایه هایی بر روی آن ایجاد خواهد کرد؟ و تمام آن ریز بینی ها را بر روی طرح پیاده کنید. چین ها عمیق در طرح، سایه هایی تیره تر نسبت به رنگی که در پارچه است نیاز دارد. مکان هایی که نور بیشتری به آن تابانده شده روشن تر خواهد بود.
  • اضافه کردن ویژگی هایی مانند مو ، عینک آفتابی، ساعت و یا آرایش جان بیشتری به طرح و مدل شما خواهد داد.

 رسم طرح یک بعدی

در واقع علاوه بر کشیدن مدل که در بالا صحبت شد، نیازمند کشیدن یک طرح یک بعدی و تخت از لباس مورد نظر خود نیز هستید. این طرح  نشان دهنده لباس شما در حالت پهن شده بر روی یک سطح صاف است. این طرح برای این مفید است که به افراد نشان دهید در حالت معمولی لباس شما چه فرمی در بدن مدل خواهد داشت.

  • طرح یک بعدی می بایست با اندازه های دقیق کشیده شود برای تسهیل در اجرای دوخت.
  • حتما یک نسخه از پشت لباس هم در طرح یک بعدی کشیده شود که جزییات را به خوبی نشان دهد.

 

 

برگرفته از : http://www.abeautifulmess.com

               http://www.clothedmuch.com

            

 

مقالات مرتبط

لباس شب مشکی Little black Dress

بابابک ابراهیمی 3 8 سال ها پیش
پسندیدم
محصولات مرتبط
11 کامنت ها
  • بهنام نوری

    بهنام نوری 1400-01-01

    خیلی خوشتیگه
  • آرشام

    آرشام 1397-07-26

    ممنونم بابت ویدیوها و تصاویر و کلا سایتتون عااااالی بود من تونستم بکشم و عالی شد ممنونم بازم
  • Nazanın

    Nazanın 1396-10-24

    خیلی خیلی عالی بود بعد از کلی چرخیدن تو سایتای مختلف توضیحات شما به نظرم خیلیییی کامل تر بود و طبق توضیحاتتون پیش رفتم و در اخر هم مانکنی طراحی کردم که نه خودم و نه بقیه فکرشو نمیکردن به عنوان اولین طرح بتونم بکشمش
  • Nazanın

    Nazanın 1396-10-24

    خیلی خیلی عالی بود بعد از کلی چرخیدن تو سایتای مختلف توضیحات شما به نظرم خیلیییی کامل تر بود و طبق توضیحاتتون پیش رفتم و در اخر هم مانکنی طراحی کردم که نه خودم و نه بقیه فکرشو نمیکردن به عنوان اولین طرح بتونم بکشمش
  • Nazanın

    Nazanın 1396-10-24

    خیلی خیلی عالی بود بعد از کلی چرخیدن تو سایتای مختلف توضیحات شما به نظرم خیلیییی کامل تر بود و طبق توضیحاتتون پیش رفتم و در اخر هم مانکنی طراحی کردم که نه خودم و نه بقیه فکرشو نمیکردن به عنوان اولین طرح بتونم بکشمش
  • Nazanın

    Nazanın 1396-10-24

    خیلی خیلی عالی بود بعد از کلی چرخیدن تو سایتای مختلف توضیحات شما به نظرم خیلیییی کامل تر بود و طبق توضیحاتتون پیش رفتم و در اخر هم مانکنی طراحی کردم که نه خودم و نه بقیه فکرشو نمیکردن به عنوان اولین طرح بتونم بکشمش
  • صحرا صمدی

    صحرا صمدی 1396-09-14

    سلام خسته نباشید
    خیلی کامل بود. تشکر
  • azalia barnes

    azalia barnes 1396-08-19

    واقعا بینظیر بود بی نظیییییر
  • ANAHITA

    ANAHITA 1396-08-18

    خیلی عالی بود ولی کاشکی در قالب فیلم نشان می دادید
  • milad

    milad 1395-12-01

    مرسی خیلی خوب بود
  • محمدجواد

    محمدجواد 1395-10-15

    چطوری دانلود کنم مرسی ازسایت خوبتون
نظر بدهید
نظر بدهید
لطفا وارد شوید تا بتوانید نظر دهید

تنظیمات

منو

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره موارد مورد علاقه ایجاد کنید.

ورود