7 راه رایج نادرست برای کم کردن وزن و واقعیت هایی درباره معایبشان

نوشته شده در7 سال ها پیش با
پسندیدم 0

عمیقا همه ما میدونیم که چگونه وزن مناسبی داشته باشیم و چگونه آن را نگه داریم، مثلا: رژیم غذایی مناسب و متعادلی داشته باشیم و یا ورزش کنیم و یا در صورت نتیجه نگرفتن به آن شکلی که مورد نظر ماست، به یک پزشک مراجعه کنیم، با این وجود ما عملا فقط تحت تاثیر رژیم های غذایی هستیم که برای مدت زمان کوتاهی مد میشوند و در بهترین شرایط تاثیر گذاری خاصی ندارند و البته در بدترین شرایط گران هستند و حتی سلامتی ما را تهدید میکنند. آندرا آمبرسیو، متخصص تغذیه ای است که رژیم های درست و تاثیر گذار را از رژیم های رایجی همچون (رژیم گلوتن، رژیم کربوهیدرات، و ...) با وعده تاثیرات با دوام تر مجزا میکند.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

بسیاری از مردم شدیدا باور دارند که نفخ شدید معده عاملی است که باعث چاقی آنها میشود و علت بسیاری از بیماری ها ، اسیدی بودن خون آنهاست . گواه براین موضوع تجویزهایی که ارایه میشود مبنی بر خوردن غذاهای قلیایی است مثل سبزیجات تیره رنگ (کلم بروکلی، برگ چغندر، برگ شلغم، برگ خردل و ...) و انواع سبزی خوردن (جعفری و گشنیز) و کم مصرف کردن غذاهای اسیدی همچون الکل و گوشت است.

 


غذایی که ما میخوریم نمیتونه سطح پی اچ (PH) خون ما رو تغییر دهد ، خون ما فقط در شرایطی خاصیت اسیدی یا قلیایی پیدا میکنه که ما شدیدا مریض شده باشیم.

غذای ما میتونه بر میزان اسیدی بودن خون ما اثر داشته باشد، اما این به خاطر آن است که بدن ما به طور اتوماتیک برای تنظیم پی اچ (PH) خون مقداری از اسید خون را از طریق ادرار خارج میکند . اسیدی بودن ادرار نه دلیلی بر سلامت نبودن و نه دلیلی بر اضافه وزن است!!!

 


چربی ها بسیار مضر هستند و شما باید از انواع چربی ها  چه اشباع شده و چه اشباع نشده و چه ترانس در حین رژیم گرفتن دوری کنید.

 


هر رژیمی که یک یا چند ماده غذایی را به طور کلی منع کند بسیار مشکوک است، خیلی از چربی ها نه تنها برای بدن ما خوب هستند، بلکه شدیدا لازمند و حتی موجب اضافه وزن هم نمیشوند. بررسی ها نشان داده که رژیم مدیترانه ای با چربی بالا و غنی در روغن زیتون و گردو موجب افزایش وزن نمیشود. آمبرسیو توصیه میکند "که چربی های ترانس و اشباع شده را با چربی های گیاهی اشباع نشده و امگا 3 جایگزین کنیم."

 

                                                                                                       

(چربی ها)

 


 

 تمام کربوهیدرات ها را باید از رژیم غذایی خود ساقط کنید!!!

 حدود دهه 90 میلادی تصور میشد رژیم های کربوهیدرات راه کلیدی برای کاهش وزن است ، به طوری که مصرف نمودن بسیاری از غلات و میوه ها به طوری کلی ممنوع میشد.

 


کربوهیدرات ها در همه شکل (غلات و میوه)، منبع مهم انرژی هستند، مردم بر اساس رژیم کربوهیدرات وزن کم میکنند (به طوری که خوردن مواد کربوهیدرات دار مانند نان و سایر غلات را به کل از رژیم غذایی خود حذف میکنند.) درحالی که نتیجه این رژیم دوامی ندارد. آمبرسیو میگه : وقتی تصمیم به کم کردن وزن میگیرید ، فیبر موجود در کربوهیدرات میتونه دوست شما باشه!!! کربوهیدرات ها و فیبر موجود در آنها حس گرسنگی را در ما میکشند و اشتها را کم میکنند.

 

 

                                                                                      کربوهیدرات  (غلات، برنج، ماکارانی،.....)

                                                                                                            

   

                                                                                                    کربوهیدرات(میوه ها)  

 


 

 

غذا نخوردن در یک مدت زمان کم!!!!

کاهش وزن به طور سریع با تاثیرات با دوام ممکن میشود به وسیله گرفتن رژیم هایی که میزان مصرف کالری را محدود میکنند (مثلا : شما فقط باید 100 کالری در روز مصرف کنید. ) و انجام ورزش های سخت به طور همزمان.

 


 مطالعات اخیر نشان داده که بدن شما با کاهش شدید وزن مقابله کرده، روشن تر بگم وقتی مقدار زیادی از وزن خود را به سرعت و در بازه زمانی کم، از دست میدهید، به همان نسبت متابولیسم و یا سوخت و ساز بدن شما به شدت پایین می آید، این به بدین معنی است که بدن شما دیگر کالری لازم برای لاغر ماندنتان را به مدت طولانی نمیسوزاند. آمبرسیو پیشنهاد میده یک روش تدریجی برای کاهش وزن: کم کردن وزن به اندازه یک یا دو پوند به همراه تغییرات در سبک زندگی که بتواند تغییرات آن را پایدار نگه دارد.

 


حذف گلوتن از رژیم غذایی برای کاهش وزن به شکلی باور نکردنی!

  گلوتن چیست؟ نوعی پروتیین موجود در گندم و جو.

حذف گلوتن از رژیم غذایی شما باعث کاهش وزن شما میشود به خاطر اینکه شما در این صورت کالری کمتری استفاده میکنید.

               


      

 هیچ گواهی وجود ندارد که ساقط کردن گلوتن از رژیم غذاییتون در کاهش وزن به شما کمک کند. جایگزین های گلوتن چون شامل چربی و شکر هستند در واقع موجب افزایش کالری شده و حتی موجب نرسیدن ویتامین B و فیبر لازم (که به طور فراوان در غذاهای حاوی گلوتن یافت میشوند) به بدن میشوند.

 

 گلوتن (پروتیین موجود در گندم)

 


 به ندرت غذا خوردن  و ترک وعده های غذایی موجب کاهش وزن شما میشود!!

غذا نخوردن روش مناسبی برای مصرف کالری کمتر و کاهش وزن است.

 


به تازگی بیشتر متخصصان تغذیه  خوردن تمام وعده های غذایی (صبحانه، ناهار، شام)  ولی به مقدار کم به عنوان راهی اثربخش برای کاهش وزن توصیه میکنند. از آنجایی که ترک وعده های غذایی متابولیسم بدن را کم میکند پس عملا روند کاهش وزن رو خنثی میکند، در این مورد شاید مقداری وزن کم کنید اما تاثیر آن موقت است پس بهتر است که وعده های غذایی (مخصوصا صبحانه را) ترک نکنیم.

 


غذا نخوردن باعث کاهش متابولیسم میشود. (منظور از غذا نخوردن : غذا نخوردن تا مرز گشنگی شدید و در نهایت جایگزینی غذا های دیگر که ارزش غذایی کمی دارند میباشد)

اگر شما بسیار فعال و پر تحرک هستید و با وجود این همه فعالیت لاغر نمیشوید، این تقصیر متابولیسم (سوخت و ساز غذا ) کند بدن شماست. نوشیدنی هایی همچون چای سبز، قهوه و استفاده کردن از ادویه جات، سرعت سوخت و ساز را بالا میبرد. همچنین نوشیدن یک لیوان آب به همراه شربت لیمو در سوخت و ساز سریع به بدن شما کمک میکند.

 


 باتوجه به تحقیقات صورت گرفته، شاید بعضی غذا ها سرعت سوخت و ساز غذا در بدن شما را بالا  ببرند ولی تاثیرشان موقت است. دستکاری کوچک در متابولیسم بدن نمیتواند تاثیر مداومی داشته باشد. بهترین روش برای داشتن اندامی مناسب و تضمین سلامتی ورزش کردن است.

 





 بیشتر بخوانید :مواد غذایی و رژیم مناسب که در سالم تر و زیباتر به نظر رسیدن به شما کمک میکنند.



منبع: سایت chateliane.com ، نویسنده: sima desai

برگردان :شکیبا اکبری

 

 
نظر بدهید
نظر بدهید
لطفا وارد شوید تا بتوانید نظر دهید

تنظیمات

منو

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره موارد مورد علاقه ایجاد کنید.

ورود