چگونه عطر درست کنیم ؟

نوشته شده در6 سال ها پیش با
پسندیدم 0

مراحل ساخت عطر و ادکلن چیست ؟ چگونه عطر بسازیم ؟ رایحه عطر را چگونه بسازیم ؟ روغن عطر چیست ؟ شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که مراحل ساخت عطر چگونه است ، در این مطلب روش ساخت و تولید عطر و ادکلن را به صورت تصویری و عکس به شما آموزش خواهیم داد.

ساخت عطر و ادکلن در دنیای مد و فشن امروز یکی از پر سود ترین کار ها به حساب می آید. واقعیت این است که همه ما فکر میکنیم این کار بسار سخت است ، واقعیت این است که هیچ کاری جز استراخت آسان نیست ، و باید سال ها تجربه کسب کرد تا جزو بهترین ها شویم ، پس مطلب زیر فقط شروع یک تجربه جدید است ، نا امید نشوید و در صورت عدم موفقیت مجدد ادامه دهید. مطلب زیر در چهار فصل برای شما آماده شده است که به تفکیک معرفی خواهد شد.

فصل اول : معرفی علم و دانش عطر سازی 

1. آشنایی با لایه های ترکیبی عطر : 

عطر ها در باطن و هنگام ساخت شامل 3 رایحه مختلف می باشند . بو ها و رایحه های هر عطر از ترکیبات متفاوتی تهیه می شوند که در طول مدت شامل تغییرات می شوند. 

  • رایحه ابتدای : لایه اول رایحه ها که دقیقا بعد از اسپری کردن به مشام میرسد رایحه ابتدایی معمولا 5 الی 10 دقیقه اول ماندگار هستند
  • رایحه ثانویه : این لایه از بو به اصطلاح تم اصلی و لایه مرکزی عطر به حساب می آید . بعد از فروکش کردن رایحه ابتدایی این بو ظاهر می شود . برای تعیین خانواده عطر همیشه از بوی این لایه استفاده می شود برای مثال رایحه : چوب ، شرقی ، تازه و گل. 
  • رایحه نهایی

2. آشنایی با رایحه های لایه ابتدایی : محبوب ترین رایحه ها این بخش شامل ترنج ، ریحان ، لایم ، لیمو ، اسطوخدوس ، گریپفروت ، لیمو شیرین ، رزماری ، گل پرتقال ، نعنا می باشد . لازم به ذکر است که این رایحه ها می بایست با یکدیگر ترکیب شوند و به صورت یکتا شاید نیاز شما را بر آورده نکنند. 

3. آشنایی با رایحه های لایه های ثانویه : رایحه های محبوب و معروف این بخش شامل میخک ، دارچین ، بابونه ، هل ، فلفل سیاه ، علف لیمو ، سرو کوهی ، یاسمن ، برگ کاج ، کانانگا ، رز وود ، رز ، جوز هندی و گل پرتقال و یا نورولی می باشد. لطفا توجه کنید با ترکیب این گونه ها می توانید به رایحه های خاصی دست پیدا کنید 

4. معرفی برترین رایحه های لایه نهایی : معمولا رایحه های این لایه مکمل لایه بالاتر هستند و نمی تواند زیاد متفاوت از هم باشند .نعنا هندی ، زنجبیل ، سرو ، چوب صدر ، علف وتیور ، وانیل ، چوب صندل و کاج معروف ترین در این لایه می باشند.

----------------------------------------------------

فروشگاه اینترنتی لباس

----------------------------------------------------

 

5. چند درصد از لایه ها با یکدیگر ترکیب کنیم : از آنچه در ابتدا مطرح شد مشخص می شود که ترکیب و به هم آمیختن لایه ها نیز می بایست مطابق فرمول نیز باشد ، برای اینکار ابتدای رایحه نهایی ، رایحه ثانویه و در انتها رایحه اولیه را می بایست با یکدیگر ترکیب نمود. مقدار و درصد این لایحه ها مطابق تصویر بالا برابر است با : 30 درصد رایحه اولیه ، 50 درصد لایه رایحه ثانویه و 20 درصد رایحه نهایی. 

  • لازم به ذکر است که در دستور العمل بعضی از عطر ها شاید 4 الی 5 لایه برای ترکیب در نظر گرفته شده باشد.

 

6. دستور و روش ابتدایی ترکیب : 

برای ساخت عطر شما به چیزی بیشتر از ترکیب 3 لایه ای نیاز دارید و می بایست موارد بیشتری را به ترکیبات خود اضافه کنیم 

  • شروع کار شما همراه خواهد بود با استفاده از روغن حامل . محبوب ترین روغن های حامل , روغن جوجوبا ، روغن بادام شیرین و روغن دانه انگور می باشد ، در ادامه مطلب تعداد بیشتری از این روغن ها را معرفی خواهیم کرد.
  • در ادامه ، می بایست سه لایه ترکیبی را به ترتیب به روغن حامل اضافه نماییم . 
  • در نهایت برای ترکیب این سه محلول با یکدیگر می بایست از الکل با خلوص 190 درصد استفاده شود . دلیل استفاده از الکل در عطر این است که به سرعت تبخیر می شود و کمک می کند تا لایه های عطر شما رایحه خود را نشان دهند. به گفته مرکز تحقیق عطر DIY بهترین الکل های موجود در بازار که با راحتی در دسترس می باشند 80 تا 100 خالص می باشند. ( 40% تا 50% alc/vol ).
  • در صورتی که می خواهید عطر شما غلیظ تر باشد می بایست موم کندو عسل را داخل رایحه های خود آب کنید.

 

7. پیداکردن ترکیبات عطر مورد علاقه خودتان : در صورتیکه که نمی دانید ترکیب چه رایحه هایی در لایحه های مختلف می تواند باعث خلق رایحه مورد علاقه شما شود می توانید به دفترچه و یا کاتالوگ برند مورد نظر نگاهی بندازید. 

  • در صورتیکه ترکیبات مورد نظر خود را پیدا نکرید شما می توانید با مراجعه به وب سایت Basenote ترکیبات لایه های عطر های برند های مختلف را به دست آورید. 

بیشتر بخوانید: ترفندهایی برای ماندگاری بیشتر عطر



فصل دوم :  چه وسایلی برای ساخت عطر نیاز دارید ؟

1. شیشه و ظروف تیره و سیاه تهیه کنید : بسیاری از مردم بر این اعتقاد هستند که استفاده از ظروف تیره می تواند از عطر شما در برابر نور خورشید محافظت کند. زیرا که نور خورشید باعث کم شدن عمر عطر می شود.

  • مطمئن شوید که ظرفی که می خواهید استفاده کنید قبلا برای نگهداری مواد غذایی مورد استفاده قرار نگرفته باشد ، زیرا که بر رایحه عطر شما تاثیر می گذارد. 
  • در صورت استثنا اگر تمایل دارید رایحه داخل شیشه حفظ شود شما قادر خواهید بود همانگونه از آن استفاده کنید ( توجه کنید که مزه بادام زمینی ، کره ، موز و شکلات بهتر از بوی آن است )

 

2. روغن حامل تهیه کنید : کار روغن حامل در واقع پخش رایحه عطر روی پوست شما می باشد. این روغن ها بدون بو و رایحه می باشند و پوست انسان را تحریک نمی کنند .

  • روغن حامل در واقع هر روغن گیاهی می تواند باشد حتی روغن زیتون اگر با رایحه آن مشکل ندارید انواع روغن حامل شامل : روغن آفتاب گردان، روغن بادام شیرین، روغن هسته انگور و ... 
  • یکی از معروفترین عطر های زنانه ، گلبرگ را با روغن زیتون با کیفیت ترکیب می کند و نهایتا با روغن ویتامین E آن را تثبیت می کند .

 

3. قوی ترین الکل موجود در بازار را تهیه کنید : یک نمونه محبوب و مورد استفاده الکل در عطر ها ، الکل 80 تا 100 که با علامت ( 40% تا 50% alc/vol) نشان داده می شود. اما بهترین الکل برای این کار 190 است که 80% alc/vol نشان دهده می  شود .

  • از الکل با خلوصی 190 می توان به الکل انگور اشاره نمود که نصبت به الکل های خالص صنعتی ارزان تر است

 

4. رایحه خود را انتخاب کنید : عطر شما می تواند شامل رایحه های زیادی باشد که با یکدیگر ترکیب شده اند. محبوب ترین رایحه ها می تواند شامل روغن های رایحه دار ، گیاهان ،گلبرگ گل ها و برگ ها باشد.

 

5. روش ساخت عطر را انتخاب کنید : روش ساخت عطر بستگی به دسترسی شما به مواد لازم دارد. 2 روش تولید عطر وجود دارد

  • استفاده از گل ، علف و برگ ها 
  • استفاده از روغن اسانس ها

فصل 3: روش استفاده از گل علف و برگ ها 

1. ظروف شیشه ای انتخاب کنید : نوع ظرف شیشه ای زیاد زیاد مهم نیست  ، فقط مطمئن شوید که که ظرف تمیز و بدون بو باشد. همچنین درب ظرف محکم بسته شود. 

  • پیشنهاد می شود از ظروف با رنگ تیره استفاده شود که محتوای از نور خورشید در امان باشد.
  • استفاده از شیشه های مربا و مرکبات به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود. زیرا بوی ظرف آن را تحت تاثیر قرار ندهد.
 

2. تهیه روغن حامل : همانطور که قبلا به آن اشاره شد ، روغن حامل می بایست بدون بو باشد و معروف ترین آن روغن جاجوبا ، روغن بادام شیرین و روغن هسته انگور می باشد.

 

3. آماده سازی گل ، علف و برگ گل که رایحه مورد نظر شماست : مطمئن شوید گلبرگ و برگ هایی که تهیه میکنید بیشترین رایحه را داشته باشد ، همچنین آن را خشک کنید. اجازه دهید هوای داخل گل خارج شود که بیشترین رایحه را تولید کنند.

  • پیشنهاد می شود که گل های زیادی خشک کنید تا در صورت نیاز بتوانید با افزودن روغن حامل ، آن را رایحه دار کنید.

 

4. ضایعات گیاهان را جدا کنید : هر گونه چوب و علف متصل به گیاهانی که انتخاب کردید را جدا کنید زیرا که باعث می شود بر روی رایحه شما تاثیر گذارد.

 

5. خرد کردن ساده گیاهان : این مرحله کاملا اختیاری می باشد در صورتی که می خواهید رایحه شما قوی تر باشد می توانید با یک قاشق چوبی با ظرافت آنها را خرد کنید ، نیازی نیست فشار زیادی بر آن وارد کنید.

 

6. اضافه کردن روغن حامل به ظرف شیشه ای : مقداری کمی از روغن حامل را درون ظرف شیشه ای بریزید ، به اندازه ای که گیاهان خشک شما را پوشش دهد. 

 

7. گل و گیاه خود رو به ظرف اضافه کنید و درب ظرف را ببندید : حتما مطمئن شوید درب ظرف محکم شده باشد.

 

8. ظرف را در جای خنک و تیره برای یک تا 2 هفته نگداری کنید.

 

9. تکرار بررسی و فشردن محلول :  درصورتیکه روغن محلول شما رایحه قوی و مورد علاقه شما را بعد از یک الی 2 هفته پیدا نکرده ، با استفاده از یک صافی گل و برگ ها قدیمی را خارج کنید و دوباره به همان روغن از همان گل ها جدید اضافه کنید و دوباره درب آنرا ببندید و آنرا در جای خنک و تاریک نگهداری کنید. 

  • این مرحله را برای چندین هفته می توانید انجام دهید و یا حتی چند ماه تا زمانیکه روغن شما رایحه قوی و مورد نظر حاصل شود.
  • بعد از آماده شدن روغن ، حتما آنرا نگهداری کنید زیراکه شاید دیگر دسترسی به گل و گیاه قبلی را نداشته باشید. 

 

10. نگهدای از روغن رایحه : در صورتیکه از رایحه عطر خود لذت می برید ، می توانید با اضافه کردن 1 الی 2 قطره روغن ویتامین E و یا گرده هسته گریپ فروت به آن اضافه کنید تا طول عمر آنرا بیشتر کنید و مدت بیشتری رایحه خود را داشته باشد.

  • در صورتیکه می خواهید روغن خود را جامد کنید و برای شمع و و یا خشبو کننده هایی که با گرم شدن شمع فعال می شوند استفاده کنید می بایست موم زنبور عسل را داخل ماکروویو آب کنید و بعد با روغن مخلوط کنید و بگذارید به آرامی سرد و ثبت شود و سپس منجمد کنید

فصل چهار : استفاده از اسانس روغنی

1. آماده سازی موارد مورد نیاز : 

  • 2 قاشق چایخوری روغن حامل
  • 6 قاشق چایخوری الکل با خلوص 100 تا 190 
  • 2.5 قاشق چایخوری آب مقطر و خوراکی 
  • 30 قطره اسانس روغنی ( حداقل یکی از لایه های رایحه ها 
  • صافی مخصوص قهوه ساز 
  • قیف
  • 2 ظرف شیشه ای تمیز

 

2. دو قاشق چایخوری از روغن حامل را درون ظرف شیشه ای بریزید

 

3. اضافه کردن اسانس روغنی : توجه داشته باشید که برای ترکیب حداقل 30 قطره از اسانس روغنی برای کل عطر نیاز است، ابتدا اسانس رایحه نهایی را اضافه کنید ، سپس رایحه ثانویه و نهایتا رایحه اولیه ، میزان ترکیب را در ابتدای مطلب به شما آموزش دادیم که شامل 20% ، 50% و 30% بود.

  • توجه داشته باشید در صورتیکه یکی از اسانس ها بسیار قوی تر از بقیه می باشد برای آنکه توازن بین آن ها بر قرار کنید می توانید مقدار کمتری از آن به عطر خود اضافه کنید تا بقیه اسانس ها هم نقش خود را در عطر به خوبی بازی کنند.

 

4. اضافه کردن الکل : الکل با کیفیت برای کار خود استفاده کنید ، بعد از اضافه نمودن تمام اسانس روغنی حال نوبت به اضافه کردن الکل است ، 6 قاشق چایخوری الکل می تواند مناسب باشد.

 

5. دو روز اجازه بدید اسانس ها ترکیب شوند : درب ظرف شیشه ای را محکم ببندید و اجازه بدید 48 ساعت با هم ترکیب شود . شما می توانید تا 6 هفته به آن زمان بدید تا رایحه ای قوی تری ایجاد شود. 

  •  شیشه را به طور مرتب چک کنید تا متوجه شوید قدرت عطر شما در چه مرحله ای است.

 

6. دو قاشق چایخوری آب مقطر به آن اضافه کنید : هنگامی که از بوی عطر خود راضی شدید ، 2 قاشق چایخوری آب مقطر خوراکی و خالص به آن اضافه کنید.

 

7. ظرف شیشه ای رو تکان دهید : ظرف حاوی عطر خود را در جهت های مختلف به مدت یک دقیقه تکان دهید و مطمئن شوید محلول داخل آن کاملا در هم ترکیب شدند.

 

8. انتقال عطر به ظرف دیگر : برای این کار از یک قیف و فیلتر قهوه استفاده کنید ، می بایست عطر شما زلال و شفاف به نظر برسد. ، پیشنهاد می شود از ظروف شیشه تیره استفاده کنید ، البته برای کار های تجاری حتما ظرف شیشه ای خاصی مد نظر شما خواهد بود. 

  • درصورتیکه که به تولید تجاری فکر می کنید ، حتما به لیبل که تاریخ تولید و مشخصات برند و نام باشد نیاز دارید. 

 

9. مدل های مختلف را امتحان کنید : حتما ترکیبات مختلف را امتحان کنید ، برای دستیابی به رایحه ها مورد علاقه باید تلاش کنید ، همچنین می توانید به خشبو کننده های جامد فکر کنید که در بازار محبوبیت پیدا کرده اند ، برای تهیه خشبو کننده های جامد می بایست بجای استفاده از آب از موم زنبور عسل که مایع شده است استفاده کنید و اجازه دهید محلول شما سر شود و سپس آنرا منجمد کنید .

 

 

مقالات مرتبط
1 کامنت
  • Ghazaal

    Ghazaal 1397-06-24

    سلام و خسته نباشید. درمورد ساخت عطر سوالی برای من بیش آورده. منظور از رایحه ی فلان گیاه مثلا اسطوخودوس عرق اسطوخودوس یا روغن اسطوخودوس یا اسانس این گیاه؟؟
نظر بدهید
نظر بدهید
لطفا وارد شوید تا بتوانید نظر دهید

تنظیمات

منو

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره موارد مورد علاقه ایجاد کنید.

ورود