نقدی بر طراحی و انتخاب لباس در سریال دراکولا به همراه تصویر

نوشته شده در2 سال ها پیش با
پسندیدم 0

مقدمه 

سریال دراکولا به کارگردانی مهران مدیری از فروردین 1400 در سینمای خانوادگی شروع به پخش شده ،که در واقع ادامه سریال هیولا ایشون با مضمون فساد و رانت در قالب طنز در ساختار کشور تهیه شده بود. در سال های گذشته اثر های متفاوتی از قبیل شب های برره ، قهوه تخل ، ویلای من و ..و نیز از این کارگردان دیده شده که با اسقبال عمومی نیز مواجه بوده اند . اما جدا از  مورد پسند بودن سبک طنز کارهای ایشان در این مقاله می خواهم نقد های شخصی که شاید خواننده های این مطلب متوجه شده باشند در مورد پوشش و طراحی های لباس سریال دراکولا داشته باشم. لازم به ذکر است که در هنگام نوشتن این مطلب 7 قسمت از این سریال پخش شده و با کمی دقت به کار های قدیمی جناب مدیری متوجه بهبود کیفیت و بالارفتن سطح فیلم نامه هستیم و بنابراین امیدوارم که این مطلب جهت بالارفتن کیفیت این کار نیز گردد. 

داستان کلی این سریال بدون بازگویی جزئیات به این شرح است که زندگی یک شخص مفسد و کلاهبرداری که بسیار مرفه و پولدار را نشان می دهد که همزمان دو همسر نیز دارد و در خانه ای مجلل زندگی می کند در حادثه ای هوایی کشته می شود و همسران این شخص کم کم با مشکلاتی مواجه می شوند.

در این سریال تجمل گرایی ، نگهداری حیوانات غیر اهلی و خاص ، خودرو های لوکس و خانه ای لوکس به کرات دیده می شود. از آنجایی که این تجمل گرایی و زندگی لوکس در قسمت های ابتدای بسیار پررنگ نمایش داده می شود با نقد های فراوانی از نظر پوشش نیز همراه است.

درصورتیکه که سریال قهوه تلخ رو دیده باشید متوجه می شوید که تیم طراحی لباس و گریم توجه خاصی برای به تصویر کشیدن فضای خاص در زمان قدیم کرده اند ، استفاده از کلاه و عبا هایی با طرح های ایرانی و یا صحنه پردازی کاخی مجلل و یا لباس های سنتی بانوان به خوبی به نمایش گذاشته شده است.

سال هاست سینمای جهان تمرکز ویژه ای بر روی طراحی و پوشش بازیگران برای موفقیت خود دارند از این رو با مشاوران و طراحان بسیاری مشورت کرده و هزینه های هنگفتی نیز می کنند.برای مثال در کشور همسایه ترکیه که چند سالی در صنعت ساخت سریال پیشرفت بسزایی داشته اند  فارغ از محتوا ، توجه خاصی به نوع لباس و پوشش بازیگران نیز دارند .حتی اگر هم محتوای خاصی نداشته باشد اما با رنگ سازی لباس و پوشش جذابیت فیلم رو بالا می برند. برای مثال برندهای بسیاری در ترکیه به صورت اختصاصی به عنوان اسپانسر لباس های بازیگران رو تامین می کنند که با توجه به موضوع و طراح صحنه و لباس تهیه می شود. نه تنها این امر باعث کم شدن هزینه های ساخت فیلم و سریال می شود ، همچنین باعث تبلیغ و چرخش مالی برای تولید کننده های پوشاک نیز می شود. 

جدا از تمام مشکلات ممیزی و سخت گیری های ارشاد و پخش در صنعت سینما اما باز هم می توان با مشورت با استالیست ها مطرح و خبره حتی با ممیزی های فراوان استایل های مناسب رو انتخاب کرد به نظر نویسنده توجه به نوع پوشش و طراح های لباس هم اکنون جزو جدایی ناپذیر این صنعت شده که می بایست توجه بسیاری به آن شود.

در سریال دراکولا با توجه به این که در ژانر طنز تهیه شده است ، اما اشکالات و ناهمگونی هایی در پخش البسه و اکسسوری متاسفانه به چشم می خورد . یکی از چشم گیر ترین تضاد ها در پوشش بانوان دیده می شود ، در تصاویر متعدد پوشش روسری و حجاب به طرز غیر قابل قبولی با ساختار مرفه و پولدار کشور متضاد است ، چه اشکالی داشت که به جای استفاده از نیم متر پارچه مخملی که بر سر زنان پوشیده شده از روسری های شیک و زیبا استفاده میشد . حتما جناب مدیری و دیگر دست اندرکاران ساخت این سریال در زندگی عادی پوشش افراد ثروتمند رو از نزدیک مشاهده کرده اند . سوال اینجاست که آیا واقعا در دنیا لوکس ایران کسی از خانم ها با کلاهی شبیه کلاه بابا شاه (نقشی در سریال قهوه تلخ ) در منزل حضور پیدا می کنند ؟ 

در صحنه ای از این سریال عده ای خانم در پارک مشغول به ورزش می باشند که نوع لباس و ظاهر این چهار زن به قدری بد طراحی شده بود که واقعا خنده ای تلخ بر لبان من نقش بست ، آیا واقعا کسی به طراح صحنه نگفته است که کسی کیف مجلسی و پالتو خز دار به پارک نمی رود ؟  حتما به شخصه متوجه این هستم که جناب مدیری و یا نویسندگان سعی دارند عده ای تازه به دوران رسیده اند رو به نمایش بگذارند اما واقعا من همچین حسی رو از این مدل پوشش های نگرفته ام و فقط اثر یک طراح لباس کج سلیقه ای رو میبینم که دستور دارد تا نشان دهد این دوستان پولدار هستند. در دنیای واقعی به هیج عنوان حتی کسانی که  به تازگی به پول رسیده اند با این سبک در پارک حاضر نمی شوند. بهتر است تمام تیم این سریال فقط برای یک بار به جاده سلامت باشگاه انقلاب مراجعه کنند تا  از استایل بانوان که در آنجا کم نیستند افراد تازه به دوران رسیده ، را در هنگام ورزش آگاه شوند. 

در بخش های دیگری از این سریال به کرات دیده می شود که نقش اول این سریال با ژاکت و پالتو های پوست و خزدار در صحنه حاضر می شوند ، با توجه به این که من مطمئن هستم جناب مدیری حتما به فرانسه که مهد مد و فشن است رفت و آمد دارند آیا واقعا نماد پولداری پوشیدن کت های خزدار است؟ به نظر میرسد تقریبا چند سالی از صنعت مد عقب افتاده اید. با توجه به عکس های شخصی خانم ویشکا آسایش ( بازیگر نقش اول زن دراکولا ) که در فضای اجتماعی مشاهده کردم معتقد هستم اگر ایشون از پالتو شخصی خود در فیلم استفاده می کردند حتما نتیجه بهتری حاصل میشد. 

نکته قابل توجه دیگری که بسیار جلب توجه می کند اکسسوری ها و زیورآلات استفاده شده برای چند بازیگر نقش های اول تا سوم این سریال است ، گردنبند هرچی بزرگتر قشنگ تر ؟ یا مثلا در صحنه ای دیگر در تمام انگشتان دست ویشکا آسایش انگشتر های زمخت و بدلی دیده می شود که نه تنها نشان از پولداری شخض نیست و با میزانسن نیز همخونی ندارد زیرا که تابلو های نقاشی در صحنه نشان از چیزی دیگری دارند

در مورد استایل آقایان ، چندین نکته جلب توجه می کند برای نمونه مردان مسن با دستمال گردن و کت و شلوار های رنگ های خاص و جیغ دیده می شوند ، شخصا بر این باور هستم که رنگ و استایل کت و شلوار های مردانه به قدری بد انتخاب شده بودند که حتی جامه دار مجموعه نیز برای شوخی حاضر به استفاده از آن ها نیست . شاید تنها نقش وکیل در این سریال که انصافا با کت و شلوار شیک در اکثر پلان ها حضور دارند قابل توجه ترین پوشش در این سریال باشد. 

البته نقد اساسی نیز به استایل جناب مدیری در صحنه های مختلف هست. در اکثر پلان ها ایشون با یک کاپشن چرم قهوه ای که بیشتر مناسب کارگردان و عوامل پشت صحنه است در تصویر ظاهر می شود به نظر میرسد که ایشون علاقه خاصی به داشتن استایل مناسب صحنه نداشته و با همان لباس هایی که در پشت صحنه می پوشند در قاب تصویر حضور پیدا می کنند. شاید بهتر بود برای به تصویر کشیدن مرد پولدار و مرفه که زنان رو جذب خود می کند ایشون با یک پلو شرت رنگ های شاد از مارک رالف لورن و یک ساعت رولکس و کفش گوچی در تصویر حاضر می شدند که البته با رنگ موی جو گندمی و صورت زیبای ایشون حتما بیشتر همخوانی داشت.

----------------------------------------------------

فروشگاه اینترنتی لباس

----------------------------------------------------

منبع تصاویر: اینستاگرام عکاس سریال سرکار خانم مریم رضوی

3 کامنت ها
  • مهتاب بحرینی

    مهتاب بحرینی 1400-08-08

    من به عنوان کسی که دارم فیلنامه مینویسم به نظرم فیلم بسیار زیبایی بود و بازیگران این سریال بسیار خوب به ایفا نقش پرداخته بودند و استایل زیبایس داشتند و شما که نوشتی پالتو خز دار نشان پولداری نیست و در این حال که در فرانسه بسیاری از مردم کت خز دار میپوشند و این انجا نشان دهنده سطح مردم هست و بار اخرتون باشه به ویشکا اسایش توهین میکنید و همینطور به غول کمدی ایران مهران مدیری
  • Ardalan

    Ardalan 1400-03-11

    خود مدیری که خیلب تیپش بده ????????????
  • سهیلا

    سهیلا 1400-03-11

    خدایی سریال لوس و مسخره ای ساخته حیف ..
نظر بدهید
نظر بدهید
لطفا وارد شوید تا بتوانید نظر دهید

تنظیمات

منو

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره موارد مورد علاقه ایجاد کنید.

ورود